خدمات شامل انواع مختلفی از فعالیت ها است که می توانیم از انواع آن به خدمات اداری ،خدمات ساختمانی ،خدمات پذیرایی، خدمات نگهبانی، خدمات نظافتی، خدمات فنی ،خدمات تدریس خصوصی ،خدمات زیباسازی، خدمات ساختمانی ،خدمات مراسم ها و غیره اشاره کنیم. خدمات به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که با توجه به منشاء ایجاد آن، این تقسیم بندی صورت می گیرد و می تواند هم به صورت خودکار انجام گرفته و یا نیاز به نظارت افراد داشته باشد. خدمات برای مشتری ایجاد راحتی و سلامتی نموده و برای تحقق خواسته های او مورد استفاده قرار می گیرند. دسته بندی خدمات بر اساس دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند و طبقه بندی خدمات می تواند بر اساس لمس ناپذیر بودن و ملموس بودن آن صورت گیرد. هر یک از خدمات می تواند شامل فعالیت های متنوع می باشد.
اهمیت خدمات
امروز خدمات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته یکی از مهمترین بخش ها از تولید ناخالص داخلی شمرده می شود بنابراین در جهت ایجاد بستر مناسب برای ارائه انواع خدمات با ارتقاء کیفیت و افزایش در عملکرد می توان چنین بستری را مهیا ساخت. امروزه افراد یا سازمان ها برای ارائه خدمات خود به سازمان های دیگر برای بهبود کیفیت خدمات دهی در تلاش هستند. به خصوص مجموعه هایی که در زمینه خدمات تقریباً مشابه عمل میکنند با بهبود کیفیت خدمات خود می توانند مشتریان بیشتری را جذب کنند.
بازاریابی خدمات
ما در زندگی از خدمات زیادی استفاده می کنیم و بسیاری از این خدمات به صورت مداوم در زندگی ما قرار گرفته اند اما شاید اهمیت آن را تا به حال درک نکرده ایم. بازاریابی خدمات دارای پیچیدگی هایی است که باید به آن توجه شود. شرکت های خدماتی زیادی در حال فعالیت هستند که برای مخاطبین خود ارزش افزوده هایی را به وجود آوردند و بر پایه کسب و کارهای مختلف فعالیت می نمایند که خدمات آنها نیز به صورت متغیر ارائه می شود. مشتریان با توجه به ارائه زمان، تلاش و پول خود، خدماتی را دریافت می نماید. این خدمات می تواند خدمات آموزشی باشد یا خدمات مهارت تخصصی و غیره . در هر صورت خدمات ارائه شده توسط شرکت ها و توسط مشتری در همان زمان دریافت خواهد شد. همان طور که گفته شد خدمات فعالیت یا منفعت نامحسوس و لمس نشدنی است و به کالای فیزیکی ارتباطی ندارد. شرکت های خدماتی در انواع مختلفی از نظر کسب و کار فعالیت دارند.
انواع خدمات
خدمات شامل تقسیم بندی های بسیار زیادی می باشد که در این مقاله می خواهیم به چهار دسته از خدمات که به صورت کلی در نظر گرفته شده اند اشاره کنیم:
برخی از شرکت ها در بخش خدماتی دسته بندی می شوند و در واقع یک خدمت را ارائه می کنند به طور مثال خدمات رسانه ها می تواند یکی از این شرکت های خدماتی باشد که وابسته به نشریات ، خبرگزاری ها و سازمان ها می باشد و بازار رسانه ای را ارائه می نماید.
شرکت هایی که بر محور خدمات به عنوان محصول فعالیت دارند ، محصولات غیر ملموس را ارائه می کنند. مشتریان برای چنین خدماتی ارزش قائل شده و پولی را بابت آن ارائه می کنند، این شرکت ها شامل شرکت های طراحی سایت ،شرکت های نرم افزاری و اتوماسیون های اداری می باشند که تولیدی و فناوری در نظر گرفته میشوند.
یکی از انواع دسته بندی خدمات را خدمات مشتریان تشکیل میدهد ، خدمات مشتریان شامل سرویسی با عنوان پشتیبانی از محسوب و توسط مجموعه ها ارائه می شود.این خدمات به دلیل اینکه وابسته به محصولات است ، معمولاً در جهت کسب درآمد نبوده و به شکل رایگان ارائه می شود که امروزه چنین خدماتی از طریق اینترنت و تلفن انجام می گیرد. به طور مثال تصور کنید که شرکتی ماشین آلاتی را ارائه می دهد و برای ارائه ماشین آلات و نصب و سرویس نگهداری را ارائه می نماید تا رضایت مشتریان را جلب نماید.
یکی از انواع دسته بندی خدمات ، خدمات مشتق شده هستند که این خدمات در کنار محصولات ارائه می شود به طور مثال زمانی که یک ماشین چاپ ارائه می شود ، کیفیت و نوع چاپ می تواند ارزش بیشتری را از خود ماشین داشته باشد.
آیا خدمات همانند کالا است ؟
خدمات با کالا دارای تفاوت هایی می باشد و در واقع خدمات انجام کاری برای کسی و برای چیزی میباشد که لمس ناپذیر بوده و نمی توان آن را حس کرد ،شنید، دید و یا لمس کرد. بنابراین کالا ها لمس کردنی و دیدنی هستند اما خدمات این گونه نبوده و تجربه کردنی هستند. خدمات برای رسیدن به خواسته ها و رفع نیاز ها صورت می گیرد، به طور مثال یک تعمیرکار می تواند در جهت رفع نیاز شما به وسیله ای ، خدمات ارائه کند ، در واقع این فرد چیزی به شما ارائه نداده که قابل لمس باشد و تناه مشکل وسیله ی شما را برطرف نموده است. یا آرایشگری که مو های شما را کوتاه می کند ، چیزی دیدنی به شما ارائه نمی دهد و تنها برای رسیدن به خواسته ی شما که کوتاه کردن مو است ، عمل کرده بنابارین تفاوت زیادی میان کالا و خدمت بوده و با شناخت و تعریف خدمات می توان آن را بهتر درک کرد. شاید افراد تعریف صحیحی از خدمات را ندانند زیرا تعریف آن بسیار دشوار است و در تجربه است که می توان آن را شناخت.
شناخت خدمات
برای دریافت خدمات افراد به دنبال مجموعه هایی هستند که خدمات بهتری را ارائه کند زیرا همان طور که گفتیم ، خدمات یکسان نبوده و حتی تسط یک مجموعه خدمات به شکل کاملا متفاوت به هر فرد ارائه می شود. مهارت های فردی و تجربه ی افراد برای ارائه ی خدمات بسیار مهم است و معمولا افراد برای دریافت یک خدمات به دنبال مجموعه هایی هستند که عملکرد خوبی داشته باشند و در کنار آن تجربه ی بالایی هم داشته باشند و با اعتماد به آن مجموعه خدمات را دریافت می کند. در قبال دریافت خدمات ، فرد پول و زمان را صرف می نماید زیرا آن خدمت در جهت رفع نیاز او بوده است.